Tips om te herstellen na het sporten

Na een hevige sportsessie is het belangrijk voor het lichaam om goed te kunnen herstellen, je spieren groeien namelijk pas tijdens het herstel en niet tijdens het sporten zelf. Wanneer je aan krachttraining doet, zorg je ervoor dat er kleine scheurtjes ontstaan in je spieren. Je spieren zullen hierna tijdens het herstel extra spierweefsel aanbrengen om het lichaam voor te bereiden op een volgende inspanning, oftewel je krijgt extra spieren. Je kan best veel invloed hebben om snel en goed te kunnen herstellen na het sporten, wij geven een aantal tips.

Zorg voor een goede cooling down

Net zoals dat een warming up belangrijk is om blessures en spierpijn te voorkomen, is een cooling down belangrijk om sneller te kunnen herstellen. Als je je training met een cooling down afsluit, dan houd je je bloedsomloop beter op gang waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Hierdoor kunnen je spieren sneller beginnen aan het herstelproces.

De juiste voeding

Voeding is ook erg belangrijk voor je lichaam om goed te kunnen herstellen, zowel voor als na het sporten. Voor of tijdens het sporten zie je vaak dat men een eiwitshake drinkt, dit geeft ze meer energie tijdens het sporten en zo herstellen ze sneller. Eiwit- en koolhydraatrijk voedsel direct na het sporten werkt ook bevorderend, zo vul je al je tekorten weer aan waardoor het lichaam snel gaat herstellen. Je kan hier ook nog onderscheid maken tussen post-workout voeding (binnen het half uur na een training) en voeding langer na de training.

  • Post-workout: Je spieren hebben bouwstoffen nodig om te kunnen herstellen, goede post-workout snacks zijn boterhammen met eiwitrijk beleg, een smoothie of yoghurt met wat fruit.
  • Langer na de training: Denk hier aan maaltijden met veel eiwitten, volkoren granen en vitaminen. Vlees, vis, peulvruchten en gezonde vetten zijn hier uitermate geschikt voor.

Buiten de voeding is water ook belangrijk voor het herstel van je lichaam, het water zorgt ervoor dat het lichaam sneller de afvalstoffen kan afvoeren.

Ontspanning voor het lichaam

Het is ook belangrijk om je lichaam helemaal te ontspannen, wanneer je te gestresst bent maakt je lichaam bepaalde hormonen aan die het afbraak van spieren bevorderen en die het herstel vertragen. Er zijn meerdere manieren waarmee je heerlijk kunt ontspannen, denk bijvoorbeeld eens aan het lezen van een goed boek, het kijken van een film, een wandeling in het bos, een warm bad of een sessie in een infrarood sauna. De sauna is ook nog eens goed om je lichaam te ontgiften door al dat gezweet.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.